CupcakeNation

Alla inlägg under oktober 2013

Av Lollo - 25 oktober 2013 19:14

Det börjar ju närma sig till det här skrämmande valet som alla gör någon gång i livet... Gymnasievalet.

Det livsviktiga valet som ger dig en grund till att leva ett långt och bra liv där du jobbar varje dag tills du faller ihop i en hög och blir sjukskriven med depression :3


Jag har nog alltid sett mitt liv som: Jag möter framtiden med öppna händer och ser vad som händer.

Det har funkat väldigt bra tills ungefär slutet av åttan.

För alla är det nog självklart att jag ska gå estet inriktning bild och form. För mig är det inte riktigt lika uppenbart.

Jag har ett tag tänkt: Jag tar bild, det är ju kul och jag är ganska bra på det. Men jag känner någonstans inom mig. Jag vill inte!

Jag vet ju hur ”deprimerad” jag blir så fort det går dåligt när jag målar och hur jag ofta inte avslutar bilder jag börjar med. Ska det fortsätta så kommer jag inte må bra.


Jag har mer eller mindre skjutit upp tankarna på gymnasiet. Tänkt att jag har tid att fundera över det senare. Men nu sitter jag här, kommer snart få de näst sista betygen i nian och ska söka till ett gymnasium någonstans i Sverige.


Jag vet inte vad jag ska gå men jag vet i alla fall vad jag INTE vill gå.

Fick hem en tidning igår som handlade om alla gymnasieprogram.

Så jag satt mig ner med ett papper läste igenom alla program och kom fram till 5 stycken jag skulle läsa vidare på. Efter att ha gjort det hamna jag med två högskoleförberedande- och ett yrkesprogram. Sen satt jag liksom fast där med alla siffror, inriktningar och poäng.


Så när jag la mig igår kväll hade jag fler funderingar än innan...

Nu behöver jag bara veta vilket av de här 3 jag ska gå... KUL.

Det finns en grej jag vet när jag ska välja skola och program. Jag vill kunna välja språkval:Japanska som ”extraämne”.

När jag kom hem idag googla jag runt och letade efter skolor som kan erbjuda mig detta. Det var inte så lätt och jag hitta en skola i Stockholm som bara har två av de programmen jag vill gå.

DÅ blir problemet att jag inte vill vara så långt hemifrån. Det är säkert jätte bra att plugga där uppe men jag känner hemlängtan redan innan jag har flyttat!


Så vi får se. I framtiden kanske jag hamnar i Stockholm ändå. Kanske pluggar jag i någon närliggande kommun och kan inte mer än 10 ord på japanska.


Men nu är det höstlov så min hjärna ta en paus från allt skoltänk och bara ta det lugnt!  

 

Av Lollo - 21 oktober 2013 18:54

Ska börja med något som jag kallar ”dagens samtalsämne” . Ni förstår jag och mina vänner diskuterar väldigt intressanta saker som jag tänker dela med mig av!

Den här dagen har jag och mina vänner pratat om böcker!   


Det jag inte förstår är varför folk inte gillar att läsa!

Först och främst så lär man sig riktig svenska bättre (Jag har lärt mig att stava bättre med hjälp av böcker). Det är nyttigt för hjärnan och som för mig som har asperger har det blivit lättare att tolka och leva mig in i hur folk tänker.


Men tillbaks med det om att hata läsning. Varför? Tex: Alla gillar väl film?

Jag vet en jätte bra film. Det händer saker, den är spännande, känslosam och skådespelarna måste vara de bästa någonsin. Jag skulle kunna se den flera gånger om!

Vill ni veta vilken? Det blir dock lite svårt för er att se den... Eftersom den bara finns i mitt huvud!


Det är de som är så magiska med böcker. Det blir en film i ditt eget huvud där allt är perfekt!

Den där snygga killen är så där drägel snygg som han beskrivs och den gulliga lillasystern är sötare än socker.

Det som är intressant är också hur karaktärerna ser ut från person till person. Hur jag ser karaktären, hur författaren ser karaktären, hur andra läsare ser karaktären.



Så nu kommer vi till det med böcker som blir filmer. Har man läst boken är det ett välkänt att man oftast blir besviken. Med allt från omgivningen, karaktärernas utseende i filmen till skådespelarnas sätt att agera.

Jag har tre böcker jag kommer vissa och snabbt ”jämföra”.


Twilight serien.

 

Böckerna var helt okej. Filmerna passa inte riktigt mig i smaken och de kunde ha satsats på bättre skådespelare men annars var de okej.

Men när man jämför boken med filmen. så blir det bara pannkaka av allt


The host. (svensk titel: genom dina ögon)

Har inte läst klart boken men än så länge så tycker jag den är jätte bra. Även filmen är väldigt bra.

Jämför man dem så är där det inte direkt något som de har gjort ”fel”, dock saknar jag några karaktärer och händelser som för mig är viktiga.


Vampire academy.

 

Jag älskar den här serien. Författaren är extremt duktig och jag älskar karaktärerna!

Filmen till första boken kommer i februari 2014...  Men där sket det sig.

Jag följer filmen officiella sida och har sett bilder från filmen och karaktärerna.

Av ca 10 ”viktiga” karaktären är jag nöjd med 1 av dem...

Det finns ingen som är perfekt men när de ändrar en karaktärs utseende så mycket som de gjort så blir det bara fel. Framför allt om karaktärens utseende är en del av personlighet!


Men slut på gnäll nu! Jag avslutar inlägget med några boktips!


  • Genom dina ögon
  • ARRA legender från Lavora
  • Vampire academy serien
  • Bloodlines

Ja jag läser inte så mycket böcker (håller mig mest till manga) och det är inte många jag kan rekomendera som är bra x3

 

 


Presentation


Liten Cupcake på 18 år! Bloggar om typ.. allt! Har väl typ talang och har lagom dålig humor!

Translate

Fråga mig

23 besvarade frågor

My Bros

         

Mina sidor

                   

 

Kategorier

Arkiv








Ovido - Quiz & Flashcards