CupcakeNation

Alla inlägg under maj 2014

Av Lollo - 31 maj 2014 12:45

Hur har ni det? Bra hoppas jag ^-^

Själv har jag lång ledigt från skolan då vi fick ledigt både torsdag och fredag!! Skönt med lite ledigt.. Fast snart får vi väldigt lång ledigt för redan i morgon är det ju Juni! Och bara två veckor till skolavslutningen!! och till hösten börjar jag gymnasiet på Brogårn :3

Ska bli spännande att börja på helt ny skola med nya människor!!


Men till något annat.. Ni kan aldrig gissa vad jag gjort de senaste dagarna..  

    Jag har gjort rosor av kaffe filter!  Lillan vill vara med och måla Låter dem torka upp och ner så de får bra formNora tävlade ju med kaffefilt-rosor i UKM så jag kom på vad jag skulle vilja göra med sådana rosor!

De 6 stora rosorna jag gjort ska jag dela ut under skolavslutningen till minna vänner (då rosorna jag hade med förra året hann dö under natten, och dessa kan omöjligt dö) och de något mindre försökte jag göra en sån här av:

Fast med svarta och vita rosor.

Och så här blev den! Blev väldigt nöjd, kunde dock ha fäst allting på ett annat sätt men jaja...


Har även möblerat om knapparna på min väska!

Tog inte kort på dem men köpte två nya knappar när jag var i polen! Den vita som det står: I'm not racist i hate everyone equally och en Bring me the horizon. På UKM fick jag även en knapp från UNF som det står ondske-FULL på.


Minns ni att jag skulle göra ett hårspänne av plexiglas till min Monokuma cosplay?

Torsdags fick jag stå och såga ut den för hand då vår sågmaskin nästan hade sönder "glaset"! Den blev inte exakt som jag hade tänkt från början då glaset sprack på ett ställe. Men det går!

Har inte fått min peruk än så är lite nervös för om jag kommer få den eller inte, den är inte försenad eller något men mina byxor kom väldigt tidigt inom de datum sidan sa den skulle komma. Dock är peruken från Kina så det är inte så konstigt....

Har även gjort handskarna till Monokums för er som inte sett det inlägget än! Bara att bläddra ner eller klicka här!


Med tanke på konvent är det fortfarande osäkert om jag kommer iväg till Storcon då jag inte fått svar om jag får med mig någon och jag vill ju inte tjata på henne så hon i sin tur tjatar på sina föräldrar....


Ska även färga håret snart men har inte riktigt bestämt mig hur än, men om ni känner mig tillräckligt väl så vet ni att det kommer det bli något speciellt ;)


HA DET BRA!


Av Lollo - 26 maj 2014 22:23

Ni kan inte ana hur trött jag är efter den här helgen! I går på min brors konfirmation grät jag för att jag var så trött!! Polen och sen UKM (ung kultur möts) under samma vecka kunde inte bli värre planerat!


Nu ska ni inte tro att det var helvetet på jorden för det var det verkligen inte! Hade väldigt kul tillsammans med Nora och Sugar under den tre dagars långa festivalen.

Men hade nog förväntat mig att det skulle vara mer som ett konvent, vilket det verkligen inte var men jag hade kul ändå och träffa trevligt folk! Plus jag har ett nytt band folk kan känna igen mig från:

Nora och jag såg faktiskt någon vi båda kände igen men kom inte ihåg vart ifrån förrän vi såg att även hon hade ett Picacon band (konventare!!!).

Ännu ett bevis på att man kan få vänner genom vad man har på sig!!


Har ni någonsin delat rum med bandmedlemmar förut? För det har jag!

Låter riktigt fancy om man inte nämner vilket band det är. Men från min kommun tävlar ett band vid namn: pojkbandspojkarna. Ett gäng trevliga killar som hälften av dem inte känner till att på natten sover man. För på lördag morgonen kom deras basist/gitarist (har inte så stor koll på vad han är) spelandes på en ukulele tillsammans med trummisen och någon från en annan kommun och väckte oss med sång.

Fick snabbt reda på att de hade dygnat och tyckte det var väldigt roligt att väcka oss med sång då de skulle repa inför deras spelning tidigt på morgonen.



Under dagen var det olika aktiviteter och mitt lilla gäng hade skrivit upp oss på Poi, eldkonst. Så vi stod på Frödinge skolansskolgård och slängde runt med fotbollsstrumpor med tennisbollar inuti. Enligt instruktören lyckades jag med den komplicerade rörelsen och att inte slå mig i huvudet hela tiden.

Nora hade hoppas på eld men då skulle vi varit grillade allihop med tanke på hennes freestyle.


Vi fick också vara statister i en film!

Tyckte jag såg  väldigt naturlig ut när jag bläddrade runt i ett engelsk lexikon på måfå! Kanske borde bli skådis?



Hur gick det då?

Det vet jag inte än, men fick höra att en person går vidare från varje kommun. Då en från varje kategori (konst och scenbidrag) och från min kommun var det bara jag och Nora med konst så antingen är det hon eller jag som går vidare till riksfinalen i Halmstad.

Hoppas även att Sugar går vidare, Hon är så himla duktig!!

 

 Sorry för mobil filmning!


Om jag inte går vidare blir jag inte speciellt besviken men det skulle vara roligt. Fast åka iväg helt själv är inget jag direkt är sugen på.. Jag vet inte om jag dessutom har lust att dela rum med ett ”pojkband” igen.


Slängde förresten ihop en liten ”sammanfattnings” video av lite klipp jag filma med mobilen under UKM. Video bloggning är nog inget för mig så ni får nöja er med det här!


Had det bra vänner ^-^/

Av Lollo - 25 maj 2014 17:00

Detta är inte den bästa tutorialen på hur man gör handskar och ni kan säkert hitta något bättre på Google men jag tänker ändå vissa hur jag gjorde mina ”kanin-handskar” till min kommande cosplay.


Vad du behöver:

Tyg

papper

penna

sax

säkerhetsnålar

symaskin

resårband

 

Steg för steg


1. Ta ett vanligt A4 och lägg din hand på pappret och måla av den. Detta kommer vara din mall, för att handsken sedan ska passa så behöver du göra den lite större än din hand så rita ett nytt streck runt din tidigt målade hand.

Du behöver dock spreta mer på ringfingret och lång fingret än vad jag gjorde. Rita även streck där tyget ska vara öppet för fingrar. Gör även mallen lite större vid handleden, annars får du inte in handen utan att ha sönder handsken.

Det räcker med att måla en höger eller en vänster för det är bara att vända på handsken efter vilken hand du ska ha dem på. Mina passar på båda händerna.


2. Klipp ut handen och nåla fast i ditt tyg och klipp ut

Ta bort mallen och nåla tyget. sy på maskin. Testa handsken ut och in då och då för att se om den är för stor så den måste sys in.


3. Vik in öppningen för tummen och självaste handen en bit och sy

Tips är att ha dubbel nål när du syr, jag hade ingen och det funkade fint för mig ändå.

Sy från insidan/rätsidan när du syr kanterna.


4. Sitter handsken för löst runt handleden kan du klippa en bit resårband och spreta upp sömnen en bit och sätta in bandet så sitter det bättre.


5. Du kan dekorera dina handskar på olika sätt. Måla något, sätta på pärlor, sätta på en spetskant etc själv ska sätta på en röd liten rosett på varje handske.


KLAR!

Nu kanske ni förstår varför jag kallar dem ”kanin-handskar”


Hoppas denna tutorial hjälpte er på något sätt! Kanske inte den bästa men vill ni ha enkla handskar till eran cosplay så funkar dessa väldigt bra! Kanske inget man har till vardags men de kommer bli bra till cosplay!

Om ni vill göra handskar rekommenderar jag Google, eran syslöjds lärare eller att ni helt enkelt köper ett par. Framför allt om ni vill ha fingrar.


Ha det bra och lycka till ^^

Av Lollo - 23 maj 2014 15:07

HEJ ALLA!

Äntligen tillbaks i mitt fosterland Sverige! Eller kom hem igår men vi behöver inte vara så noga.

 

Har varit i Polen i en vecka där fyra av dagarna var att sitta i en buss bara för att komma dit. Var helt okej förutom att jag var för lång för två sätten så jag kunde inte sova bekvämt.. Fy för långa ben!

Vi åkte även färja från Karlskrona över till Gdynia så det var inte buss hela resan.

  Det var disko på kvällen och hela nian dansa sig svettiga och vakna med träningsverk dagen efter.

 

Väl i Polen så åkte vi igenom hela landet ner till Sucha där vi skulle bo i tre dagar.

Naturen påminner mycket om södra Sverige men samtidigt inte. Svårt att säga exakt vad skillnaden är men den finns där!

 

På söndagen åkte vi till Auschwitz och fick en guidad tur igenom de båda koncentrationslägren (Auschwitz 1 och 2)

             

Det var spännande att se men jag kände inte direkt något, det kändes inte verkligt. Jag upplevde det som att allt var uppbyggt där för att visa folk hur det såg ut, inte att det faktiskt var DÄR det hände!

Men något som jag dock reagera på var det här

I en byggnad hade de längst väggarna ”satt upp” bilder som barn i lägret målat. Förutom denna fanns det målat av olika saker som soldater, porten till Auschwitz 2 och folk som blev hängda. Men det fanns också sånt som barn brukar rita som bilder av sin familj och vänner.

 

På måndagen åkte vi in till Krakow och fick se en synagoga och även ställen där de filmade Schindlers list.

        Har ni sett filmen kanske ni känner igen några av platserna

Vi fick lite frid tid på stan så min grupp (Kim, Mich, Cornelia och jag) gick runt lite och handla. Har inte köpt så mycket under den här resan men pengarna gick åt som smör i solsken!

     Stackarn saknar tår :c    Levande staty   Senare på eftermiddagen var vi också i saltgruvorna och det var ganska coolt för allt var gjort i salt!

 

 

På Tisdagen som var vår sista dag i Polen så var det marknad i Sucha... de sålde levande djur!

Detta är inte en av de värre bilderna! Det var trångt, de saknade fjädrar, inget skydd mot solen och inget vatten! Ville köpa fri dem allihop!!

 

De barnsliga 16:åringarna köpte sig en varsin bubbelpistol

   

På Onsdagen börja hem resan klockan 6 och vi var hemma i Sverige runt fyra-halv fem på torsdagen.

Kände mig inte speciellt trött men enligt mamma såg jag väldigt sliten ut.. men det brukar man om man suttit i buss så länge!

 

Att jag inte handla så mycket kläder i Polen var för att jag inte hitta något som intresserade mig men lite stuff fick jag med mig hem!

 Från vänster: Parfym, vitt naglack, fondation, puder, vitkajal, puder och fondation borste, conceler, ansikstmask och hårfärg!

Köpte mest godis medan jag var borta vilket helt bryter mot min "diet"   

 

Har nu packat om min väska för ska om någon stund åka iväg till UKM i Karlstad för länsfinal.. Ska bli kul men vet inte riktigt om jag kommer orka det då jag kom hem igår! Men jag klarar mig! Inte långt kvar tills sommarlovet börjar!

 

Vi hörs ^-^

Vill ni se fler bilder från min resa så gå in på min Flickr eller Dayviews

Av Lollo - 17 maj 2014 12:38

Nu gör jag något jag inte gjort förut... Bloggar via mobilen! Som ni vet från mitt förra inlägg och rubriken är jag nu i Polen! Vi har precis stannat på en mcdonalds med gratis wi-fi för att äta lite... Inte så förtjust i mat från "donken" men det går väl!!

Vi hörs om en vecka!!

Av Lollo - 12 maj 2014 18:39

Har inte skrivit ett riktigt inlägg på ett tag nu så tänkte det var dags för en liten uppdatering på vad som försiggår i mitt lilla liv!


Kom nyligen hem från ett möte med tjejgruppen. Hämtade kakor och fick reda på att jag ska måla barn åter igen *suck*. Det går väl men det är inte så jätte kul direkt!


I alla fall så börjar det närma sig till Londons resan.. som inte är den enda resan jag ska på i år.

Vet inte om jag nämnt det tidigare men ska nämligen till Polen med skolan... Nu på fredag!

I vår kommun har årskurs nio varje år åkt till Polen på studiebesök. Ska bli spännande och väldigt kul!

Vi kommer vara borta mellan den 16 till den 22 maj och redan den 23 ska jag iväg på länsfinal för UKM (om jag inte nämnt det så gick jag vidare till final).

Så kommer inte blogga på ungefär en vecka, men så fort jag kommer hem så kommer inlägg om både polen och UKM finalen!


Även tänkt video blogga under UKM. Skulle egentligen gjort det under Picacon men kände... nej jag har fullt upp med konventvideon och med att ha roligt. Så vi får se om det blir någon vlogg, för känner att det är något jag skulle vilja pyssla med!


Har dessutom börjat lyssna jätte mycket på japansk musik så delar med mig av min ”Japan lista” från spotify med mina favoriter ^-^

Annars händer det inte så mycket i mitt liv än att det är skit väder och att skolan snart är över. Har två nationella prov kvar (i SO) sedan är skolan mer eller mindre över.... Så vi hoppar över till hur rastlös jag har varit de senaste dagarna!


Har velat pyssla med min cosplay men har inget jag kan jobba med då det mesta ska göras i skolan.

Kan inte göra smink test då jag inte har något smink, kan inte måla lådan då jag inte har någon färg och jag kan inte fixa med peruken då den inte kommit!!


Men något som har kommit:

Mina älskade byxor!

De är dock lite förstora om rumpan men hade jag tagit en storlek mindre skulle de inte ha passat i benen i stället... Men något jag upptäckte är att färgerna inte stämmer.

Enligt bilden på sidan skulle höger ben vara vit men här är det vänster ben som är vit. Vilket kan resultera i att peruken jag beställt inte kommer funka med byxorna!

Om jag har tur så är bilden på peruken också spegelvänd och det blir rätt så fort jag får den.. Om inte får jag väl skicka tillbaks den och beställa en ny.

Om jag slipper det problemet så kommer färgerna stämma efter Monokuma så det blir win win!


Har även fått tag i röd plexiglas till hårspännet jag ska göra

Min låtsats pappa var dock inte hemma den här helgen (han jobbar i Norge på vardagarna) så jag kunde inte fråga om vi har någon såg jag kan såga ut den med. Så kommer få vänta nästan två veckor innan jag kan göra något mer med den.


Har inte fått svar om jag faktiskt får gå på Storcon. Är bara övertaggad och min hjärna har redan bestämt sig för att jag kommer göra det.

Allt hänger egentligen på mina vänner, för får de gå så får jag helt enkelt!!


Ha det bra alla ^^

Av Lollo - 8 maj 2014 22:04

Någon fråga om jag kunde göra ett inlägg om ritprogrammet jag använder, nämligen Paint tool sai. Inga problem tänkte jag!

Så kommer visa grund ”kunskaperna” man behöver för att kunna använda programmet!


Paint tool sai är inte ett gratis program men går att ladda ner från bland annat piratebay och även deras hemsida där man får testa det ungefär en vecka.

Har inget bra tips på vart man kan ladda ner det ifrån men sök runt på nätet!


Tänker inte gå in på hur man installerar det eller hur man målar, alltså färgläggning o.s.v

Så här ser det ut när du öppnar programmet!

De två panelerna kan vara på olika sidor då jag har ställt om var de ska vara. Men de ser likadana ut! 


För att öppna en tom sida trycker du på ”file” och på ”new”

Då kommer en ny ruta upp och du får välja storlek på canvas (ytan du får måla på). Välj lite som du vill och tryck på OK


Då är det bara att börja!

På vänster panel slammas alla lager och effekter. När du tex har gjort en bild kan du klicka på mode för att få de att lysa eller bli skuggmörk.

På höger är alla färger och penslar! Det går att ladda ner fler penslar från olika sidor, jag har dock originalen.

Under rutan för penslar kan du ställa in storlek eller densitet.


När jag målar så skissar jag ofta med olika färg på ett lager och öppnar sedan ett nytt för lineart (Tryck på knappen jag har ringat in för att öppna nytt lager)och fyller i med svart ovanpå.

För att göra en skissa eller lineart använder jag antingen pen eller brush (ringat in på bilden)


Enkelt tips för snabb färgläggning!

Tryck på en knapp som ser ut som den på bilden under.

och tryck på de ytor du vill färglägga! När du gör så blir ytan blå, men som ni ser är några ytor fortfarande är vita, då finns det en penna som kallas: select. Använd den för att fylla i de flesta av de vita ytorna.

”Målar du utanför” finns det ett speciellt sudd precis bredvid!

Sedan öppnar du ett nytt lager under linearten och fyller i den färgen du vill ha med 'bucket', om det fortfarande inte är helt i fylld så fyll i med 'brush'.


Bästa tipset jag har är att testa sig fram och titta runt på sidan för att lära sig. Annars finns det bra videos på youtube!!

Kan lägga upp andra tutorial med hur jag färglägger och målar i ett annat inlägg!

Hoppas detta hjälper på något sätt!! Ha det bra!

Av Lollo - 6 maj 2014 18:35

Hej alla! Hur har ni haft det? Själv har dagarna flutit på bra och sedan i Lördags/Söndags har jag planerat min allra första cosplay! Har länge velat haft ett speciellt par byxor och sedan PicaCon har jag velat gå på konvent igen!!


Så jag kör två flugor i en smäll och ska cosplayar Monokuma från Dangan Ronpa under StorCon (om jag nu får gå)!

 Valde cosplayen innan jag såg serien... Kanske inte det smartaste draget då serien är sjukt skum .-. men jag är rätt skum jag själv så det funkar nog!


Har planerat ut en egen ”design” av hur Monokuma skulle se ut, inte bara som människa utan även som tjej (självaste björnen tecknas oftast som en kille i mänsklig version)

Om ni jämför bilderna ser ni att färgerna är på ”fel plats” men det ska vara så i designen. Som tjej är höger sida vit istället för svart enligt mig!


Har i alla fall börjat med den och gjorde idag klar öronen!

(Michelle leker model åt mig!)

Lite stora men de blir nog bra, om inte får jag väl köra utan!

Har även börjat med mönstret till tröjan och behöver egentligen bara klippa tyg och sy ihop den så är jag mer eller mindre klar med outfiten!


Andra grejer som handskarna ska jag ta med tyg från slöjden och sy hemma och den röda grejen på bilden (vid öronen) ska bli ett hårspänne och jag ska antingen göra den i röd plexiglas eller lera beroende på vad jag hinner (Lera har jag men plexiglas är skolans).


Har även byggt en speciel låda som han har i serien

(man kan se den på bilden med)

Hoppas bara jag hinner måla den. Det är mycket i skolan nu mot slutet och jag har ingen egen färg hemma!


Och nu till det jag är mest nervös för!

 Byxorna är beställda från eBay och det är inte helt säkert att jag kan ha dem då de kan vara för stora! Men jag hopas jag kan ha dem, för jag vet inte hur länge jag velat ha sådana byxor!


Har även beställt mig en peruk!

 Detta blir min första peruk! Har tänkt styla om den lite så den liknar mitt riktiga hår mer i formen! Men vet inte om jag kommer våga det, så låter den nog vara!



Ville köra något enkelt men samtidigt något ganska unikt som min första cosplay.

Något konventare kan känna igen och något som ”vanligt” folk kommer se en extra gång på medan jag går förbi på gatan för att äta med mina vänner!! (någon som är kläd 50/50 i svart och vit? Folk ser redan efter mig när jag "normala" kläder)

Så därför blev det en mänsklig-genderbend version av Monokuma, för då är inga kläder bestämda (mer än färgen) och jag får göra som jag vill! Plus han är rolig.. på sitt sätt

   Ha det bra nu vänner så hörs vi ^-^

Presentation


Liten Cupcake på 18 år! Bloggar om typ.. allt! Har väl typ talang och har lagom dålig humor!

Translate

Fråga mig

23 besvarade frågor

My Bros

         

Mina sidor

                   

 

Kategorier

Arkiv








Ovido - Quiz & Flashcards