CupcakeNation

Direktlänk till inlägg 8 maj 2014

Hur man gör: Paint tool sai

Av Lollo - 8 maj 2014 22:04

Någon fråga om jag kunde göra ett inlägg om ritprogrammet jag använder, nämligen Paint tool sai. Inga problem tänkte jag!

Så kommer visa grund ”kunskaperna” man behöver för att kunna använda programmet!


Paint tool sai är inte ett gratis program men går att ladda ner från bland annat piratebay och även deras hemsida där man får testa det ungefär en vecka.

Har inget bra tips på vart man kan ladda ner det ifrån men sök runt på nätet!


Tänker inte gå in på hur man installerar det eller hur man målar, alltså färgläggning o.s.v

Så här ser det ut när du öppnar programmet!

De två panelerna kan vara på olika sidor då jag har ställt om var de ska vara. Men de ser likadana ut! 


För att öppna en tom sida trycker du på ”file” och på ”new”

Då kommer en ny ruta upp och du får välja storlek på canvas (ytan du får måla på). Välj lite som du vill och tryck på OK


Då är det bara att börja!

På vänster panel slammas alla lager och effekter. När du tex har gjort en bild kan du klicka på mode för att få de att lysa eller bli skuggmörk.

På höger är alla färger och penslar! Det går att ladda ner fler penslar från olika sidor, jag har dock originalen.

Under rutan för penslar kan du ställa in storlek eller densitet.


När jag målar så skissar jag ofta med olika färg på ett lager och öppnar sedan ett nytt för lineart (Tryck på knappen jag har ringat in för att öppna nytt lager)och fyller i med svart ovanpå.

För att göra en skissa eller lineart använder jag antingen pen eller brush (ringat in på bilden)


Enkelt tips för snabb färgläggning!

Tryck på en knapp som ser ut som den på bilden under.

och tryck på de ytor du vill färglägga! När du gör så blir ytan blå, men som ni ser är några ytor fortfarande är vita, då finns det en penna som kallas: select. Använd den för att fylla i de flesta av de vita ytorna.

”Målar du utanför” finns det ett speciellt sudd precis bredvid!

Sedan öppnar du ett nytt lager under linearten och fyller i den färgen du vill ha med 'bucket', om det fortfarande inte är helt i fylld så fyll i med 'brush'.


Bästa tipset jag har är att testa sig fram och titta runt på sidan för att lära sig. Annars finns det bra videos på youtube!!

Kan lägga upp andra tutorial med hur jag färglägger och målar i ett annat inlägg!

Hoppas detta hjälper på något sätt!! Ha det bra!

 
 
Ingen bild

humon

8 juni 2014 10:12

din anatomi är ute och cyklar

Lollo

8 juni 2014 15:41

Den bilden är mer eller mindre kladd för att visa hur man gör. Dessutom är det manga och inte ens hel kropp så jag undrar vad du syftar på

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lollo - 16 februari 2016 21:05

Ah… Min säng. Mitt rum.. Min mobilladdare som jag lyckades glömma kvar hemma. Hey alla som hittat hit! Så, Närcon vinter 2016, oj vilket äventyr det var!  Var väldigt osäker när det gällde detta event med de nya lokalerna och att jag skulle ...

Av Lollo - 11 februari 2016 21:51

Jag lider av att jag lät får panik över minsta lilla, har lite med min autism diagnos att göra, vilket leder till min extrema resfeber jag har just nu!!  För mig finns typ inget värre än att åka tåg! Framför allt när man inte kan boka plats utan man...

Av Lollo - 7 februari 2016 13:16

Hey hey hey~ Whats up? Nu sitter jag här framför datorn i mitt ny städade rum med huvudvärk och fryser. Fast det ska vi inte fokusera på för ni behöver inte veta hur lång tid det tog att städa mitt rum (vilket var typ 6 timmar) utan tänkte mest fo...

Av Lollo - 27 januari 2016 22:06

Så.. 18.. Åldern som räknar en som vuxen. Nu får jag rösta, köra bil, handla online helt själv, betala min egen försäkring och allt som vuxna gör… Well för typ 2 veckor sen (15 januari) blev jag 18 freaking år! Varje gång man blir äldre fråg...

Av Lollo - 14 januari 2016 23:25

Så efter ett härligt (men för kort) lov tänkte jag att det var dags med ett ”UPPDATERINGS” inlägg, för det är nåt vi alla älskar eller hur?!   På första punkten har vi: JAG HAR BLIVIT MOSTER!! Till en liten flicka vid namn Ellie, som ...

Presentation


Liten Cupcake på 18 år! Bloggar om typ.. allt! Har väl typ talang och har lagom dålig humor!

Translate

Fråga mig

23 besvarade frågor

My Bros

         

Mina sidor

                   

 

Kategorier

Arkiv








Ovido - Quiz & Flashcards