CupcakeNation

Direktlänk till inlägg 30 mars 2013

Om mobbning *viktigt*

Av Lollo - 30 mars 2013 18:18

Mobbning.

Man hör om det varje dag, man kanske inte ser det men någonstans händer det. Ungdomar tar sina liv på grund av att de är så utsatta av mobbning. Varför är det så?


Jo, för vart man än befinner sig i världen kommer det alltid finnas någon, ALLTID NÅGON som inte acceptera att man är som man är.

  • För att du klär dig på ett sätt som inte anses apceptebelt.
  • För att du har håret på ett speciellt sätt eller i en speciell färg
  • För att du inte har de nyaste kläderna eller spelen
  • pga hud färg och kropp typ

Vi människor är inte perfekta så jag förstår mig inte på den här mobbningen. Jag anser inte heller att jag är perfekt, jag har också sagt och gjort saker som kan ha sårat andra. Saker jag både ångrar och inte ångrar, men jag vet att det är FEL.


Varför skulle jag inte få färga håret neon grönt? Varför skulle en liten flicka inte få ha en tröja med bilar på för att det är anses vara en killtröja, eller en pojke en rosa tröja? Varför får inte vi gilla den musiken vi vill utan att vi blir ansedda som idioter, efterblivna eller som homosexuella?

 

Folk och ungdomar som tar sitt liv orkar helt enkelt inte länge.

Jag anser att självmord är MORD, då de flesta självmorden är på grund av just MOBBNING. 

Och min fråga till alla mobbare är. VARFÖR? 

Vad har han/hon gjort dig?

De flesta har ingen anledning till varför de mobbar någon. det kan vara: h*n är jobbig, h*n stör mig.


När vi prata om mobbning i skolan så sa en tjej att man får skylla sig själv, Klär man sig konstigt så får man ''ta konsekvenserna''. VA FAN! tänkte jag, varför... VARFÖR skulle jag behöva göra det? Kan inte jag bara gå till skolan ofixad i håret kläd i mina favo jeans som de i skolan tycker är skit fula utan att folk stirrar ut mig eller lämnar en elak kommentar? Tyvär är det ju inte så här, vilket jag tycker är synd. 


Sen är det alla fördomar. Som att blondiner är dum i huvudet och att folk som klär sig i svart skär sig?
Jag är en sån som verkligen inte är som alla andra, jag tror det är för att jag verkligen vågar vara mig själv utan att bry mig om vad andra tycker.
Jag har tex märkt på en vän till mig sedan hon lämnade de som var ''normala, som alla andra'', hon har verkligen förändrats för hon vågar nu vara som hon vill!



Vad ska man göra mot den här mobbningen?

Själv ska man tänka på att inte snacka skit om andra, hålla tyst om att bänk kamratens kläder är skit fula.
Har du inget bra att säga var TYST. Sen ska man försöka att alltid, ALLTID hjälpa och berätta om någon man ser är uttas. Du behöver inte slänga dig in bland ett gäng som knuffar runt på en person (även om det kan vara bra), det räcker att berätta för en vuxen. De små sakerna betyder mycket, sätta sig vid någon som sitter själv, hälsa och fråga om man ska ta följe någonstans.
Sen ska man skita i vad andra tycker, då mår du bättre själv. De som trycker ner andra mår antagligen inte bra.


Det här är en av låtarna till mitt favorit band, som handlar om mobbning. 

Som sakt EN ända person kan göra skillnad!

 
 
Mamma

Mamma

30 mars 2013 19:26

Mycket bra skrivet Lollo, du är en väldigt klok flicka!!!
kram

http://blogg.passagen.se/pernillalarsson

 
Ingen bild

Nykroppa Retard xD

31 mars 2013 12:42

Ja du lollo det finns elaka folk i världen jag blev retad för att jag va fet när jag va liten sen fick jag damp och slog te dom så sluta de även om det inte va bra :)

 
Ingen bild

Sandra

1 april 2013 16:02

Duktiga kloka unge!! DU gör skillnad!!! Puss!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lollo - 16 februari 2016 21:05

Ah… Min säng. Mitt rum.. Min mobilladdare som jag lyckades glömma kvar hemma. Hey alla som hittat hit! Så, Närcon vinter 2016, oj vilket äventyr det var!  Var väldigt osäker när det gällde detta event med de nya lokalerna och att jag skulle ...

Av Lollo - 11 februari 2016 21:51

Jag lider av att jag lät får panik över minsta lilla, har lite med min autism diagnos att göra, vilket leder till min extrema resfeber jag har just nu!!  För mig finns typ inget värre än att åka tåg! Framför allt när man inte kan boka plats utan man...

Av Lollo - 7 februari 2016 13:16

Hey hey hey~ Whats up? Nu sitter jag här framför datorn i mitt ny städade rum med huvudvärk och fryser. Fast det ska vi inte fokusera på för ni behöver inte veta hur lång tid det tog att städa mitt rum (vilket var typ 6 timmar) utan tänkte mest fo...

Av Lollo - 27 januari 2016 22:06

Så.. 18.. Åldern som räknar en som vuxen. Nu får jag rösta, köra bil, handla online helt själv, betala min egen försäkring och allt som vuxna gör… Well för typ 2 veckor sen (15 januari) blev jag 18 freaking år! Varje gång man blir äldre fråg...

Av Lollo - 14 januari 2016 23:25

Så efter ett härligt (men för kort) lov tänkte jag att det var dags med ett ”UPPDATERINGS” inlägg, för det är nåt vi alla älskar eller hur?!   På första punkten har vi: JAG HAR BLIVIT MOSTER!! Till en liten flicka vid namn Ellie, som ...

Presentation


Liten Cupcake på 18 år! Bloggar om typ.. allt! Har väl typ talang och har lagom dålig humor!

Translate

Fråga mig

23 besvarade frågor

My Bros

         

Mina sidor

                   

 

Kategorier

Arkiv








Ovido - Quiz & Flashcards