CupcakeNation

Direktlänk till inlägg 7 mars 2014

Att vara sig själv

Av Lollo - 7 mars 2014 21:24

Tänkte lägga upp ett litet mer seriöst inlägg och med tanke på rubriken så vet ni nog redan vad det kommer handla om  


I skolan idag så var vi ett gäng som gjorde något som andra aldrig skulle göra, antagligen för att de faktiskt tycker det är jävligt löjligt men också för att de antagligen inte skulle våga.

Vet ni vad en kigurumi är? Om inte så är det en väldigt fluffig onepice som föreställa allt från djur, pokémons, fantasidjur till olika figurer från serier som MLP och Disney.

I alla fall, kläd i sådana dräkter var vi ett gäng i skolan som stack ut lite från mängden.

  Översta raden (vänster): Kim-Umbreon, Michelle- Gloomy, Nora- Giraff. Nedersta raden (vänster) : Wez-Umbreon, Jag-Panda

   Mich och jag :D


När jag gick runt i min mjuka panda dräkt och blev bemöt av både glada minner och konstiga blickar så börja tänka på hur jag var flera år tidigare.


När jag gick i mellanstadiet var min största rädsla att vara annorlunda. Jag ville vara som alla andra tjejer i klassen, vara en del av det stora tjej gänget istället för att vara ensam. Ändå var jag annorlunda på ett sätt jag inte förstod, jag klädde mig ju som alla andra? Hade neutralt hår som alla andra, lyssna på samma musik och såg på samma TV-program som alla andra. Ändå var jag inte tillräckligt för att få vara med de andra, det där coola tjej-gänget...

Jag undrar hur mitt livet skulle se ut om jag aldrig släppte taget och fortfarande var den där i mängden. Om jag aldrig hade fattat att det är okej att vara som man vill...


För det är det!

Hur det än gick till så gick jag från att vara den som ska passa in i mängden till någon som vill stå ut och visa att det är helt okej att gå i en stor panda dräkt till skolan, för den är så jävla mycket bekvämare än det alla andra har på sig.

 


Samhället idag är helt fast snöad på skönhetsidealen och det finns alldeles för många som inte vågar vara sig själva eller klä sig som de vill. Det är så fel! Att så fort man inte är som andra blir man utstöt eller mobbad.

Man ska följa ett oskrivet manus och klä sig efter anvisningarna gör man fel blir man av med rollen.

Man får färga håret i regnbågens färger, gå runt i endast svart och våga göra vad man vill utan att bry sig om hur folk ska reagera på det!


Jag har fått höra massa saker om min still, både bra och dåliga.

Jag har fått höra att folk älskar hur jag färgar mitt hår, att de tycker jag är cool som vågar och att jag utstrålar självsäkerhet.

Jag anser mig inte så självsäker men det är något jag står för, att man får vara hur man vill.

Sedan finns de de här som ser på mig som att jag har gjort något kriminellt eller att jag kommer hoppa på dem och äta upp dem. En vuxen kvinna fråga mig en gång om jag trodde det var halloween varje dag.. Seriöst? En vuxen kvinna med barn och allt!


Jag står för att man får vara sig själv i alla lägen. Man måste inte vara extrem eller se ut som mig för att ”vara sig själv”.

Om du till exempel ser en tröja i en butik men bestämmer dig för att inte köpa den på grund av vad dina vänner kommer tycka, då måste du vända om och köpa tröjan för vad som spelar roll är om du gillar den eller inte, om dina vänner inte gillar den so what? Inte som att det är hon/han som ska ha den på sig? Likadant med musiken du gillar, hon/han behöver väl inte lyssna på den? Dina vänner behöver inte skaffa samma frisyr som dig och ni måste inte gilla exakt samma saker heller.


Så om du som läser detta känner att du aldrig passar in kan det vara för att du försöker vara som alla andra. Släpp taget om det och försök hitta den DU är, vägen kan vara lång och ensam men ingen kan gå den åt dig, dessutom kan de gå den med dig och det är de som går med dig som är de vänner du ska hålla fast vid.

Jag var ensam nästan hela sjuan då jag lämnade de jag brukade vara med och höll mig för mig själv. Trots det hittade jag vänner som jag kan vara mig själv med och kan hitta på att vi ska ta vår pyjamas till skolan. Jag är jag och ingen kan ändra på det, gillar det inte den jag är behöver de inte va med mig. Jag kanske inte har många vänner men de jag har accepterar mig för den jag är.


Jag avslutar nu mitt inlägg genom att säga att om ni har hittat er själva men fortfarande låser in er:

Ingen är coolare än dig. Hur du klär dig spelar ingen roll så länge det är vad du vill.

Ingen är coolare, starkare eller vackrare än dig.

Ni behöver inte se ut som mig eller som en Yohio-kopia, låter ni inte andra styra hur ni är som person så är ni perfekta som ni är och ingen kan ta det ifrån er.


 

Peace


(typiskt mig att slänga in skämtsamma gifs i ett seriöst inlägg)


 

 
 
cute-life

cute-life

7 mars 2014 22:11

Jag håller verkligen med dig! Tycker exakt samma sak och jag kunde inte skrivit det bättre själv! Jag står också för att alla ska få vara som de vill. Tänk dig en värd där alla var likadana, klädde sig likadant och lyssnade på samma musik?

Jag var också den där som försökte passa in men nu gör jag det jag vill och skiter i andra. Allt blir roligare då :)
~Kram till dig! ~

http://cute-life.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lollo - 16 februari 2016 21:05

Ah… Min säng. Mitt rum.. Min mobilladdare som jag lyckades glömma kvar hemma. Hey alla som hittat hit! Så, Närcon vinter 2016, oj vilket äventyr det var!  Var väldigt osäker när det gällde detta event med de nya lokalerna och att jag skulle ...

Av Lollo - 11 februari 2016 21:51

Jag lider av att jag lät får panik över minsta lilla, har lite med min autism diagnos att göra, vilket leder till min extrema resfeber jag har just nu!!  För mig finns typ inget värre än att åka tåg! Framför allt när man inte kan boka plats utan man...

Av Lollo - 7 februari 2016 13:16

Hey hey hey~ Whats up? Nu sitter jag här framför datorn i mitt ny städade rum med huvudvärk och fryser. Fast det ska vi inte fokusera på för ni behöver inte veta hur lång tid det tog att städa mitt rum (vilket var typ 6 timmar) utan tänkte mest fo...

Av Lollo - 27 januari 2016 22:06

Så.. 18.. Åldern som räknar en som vuxen. Nu får jag rösta, köra bil, handla online helt själv, betala min egen försäkring och allt som vuxna gör… Well för typ 2 veckor sen (15 januari) blev jag 18 freaking år! Varje gång man blir äldre fråg...

Av Lollo - 14 januari 2016 23:25

Så efter ett härligt (men för kort) lov tänkte jag att det var dags med ett ”UPPDATERINGS” inlägg, för det är nåt vi alla älskar eller hur?!   På första punkten har vi: JAG HAR BLIVIT MOSTER!! Till en liten flicka vid namn Ellie, som ...

Presentation


Liten Cupcake på 18 år! Bloggar om typ.. allt! Har väl typ talang och har lagom dålig humor!

Translate

Fråga mig

23 besvarade frågor

My Bros

         

Mina sidor

                   

 

Kategorier

Arkiv








Ovido - Quiz & Flashcards